שינוי צורה ועקמומיות בשיניים בשיטת ציפוי חרסינה

המושג יופי מהווה חלק בלתי נפרד בתפיסה של בני האדם. חוקרים גילו שעוד בתקופות קדומות בני האדם נהגו להתאפר ולהתגנדר ובכל תקופה ותקופה נוצר אידיאל יופי המתאים לאנשים לפי אזורי מחייה, דת ותרבות. וכבר אז צבעים ודרכי קישוט שימשו כסמל מעמד והצלחה.

המושג יופי נתפס על פי רוב במראה מאוזן מבחינה סימטרית ופרופורציונלית, שכן מראה כזה מעניק סוג של רוגע ונועם.
ניתן לראות שמושגים אלו חדרו לשפתנו כמטבע לשון וכשאנו רוצים לתאר אדם בצורה חיובית, הביטויים שנשתמש בהם יהיו אדם ישר או צח כשלג ושמילות תיאור כמו עקמומיות או צבע מוכתם עלולות להעלות אסוציאציה שלילית במחשבתנו.
ממחקרים שנעשו נראה שבקצב המהיר של חיינו בתקופה הנוכחית, אנשים בעלי חיוך ישר ולבן נתפסים כאנשים חברותיים יותר ופתוחים לרעיונות, וזאת בזכות השימוש הטבעי בחיוך שלהם. שכן חיוך אחד שווה יותר מאלף מילים.

מהן דרכי הטיפול השכיחות לעקמומיות בשיניים?

עקמומיות בשיניים זהו מושג מאוד רחב ברפואת השיניים. מטופלים מגיעים עם רמת עקמומיות שונה. בחלק מהמקרים ניתן לזהות שעקב העקמומיות בשיניים יש הפרעות בסגר וביחס הבין- לסתי, בעיות פונטיות וכמובן אסתטיקה ועיצוב קו החיוך.
לאחר בדיקה ראשונית והבנת רצון המטופל להגיע לתוצאות מבחינה אסתטית, נבדקות אפשרויות הטיפול תוך השיקולים באם לעבור תהליך של יישור שיניים או שאכן ניתן ליישר את העקמומיות בעזרת ציפוי חרסינה.
בין הטיפולים המומלצים ליישור שיניים מוצעות כיום מגוון אפשרויות, כאשר כל מקרה לגופו. מומלץ להתאים את סוג הטיפול באופן מותאם אישית לכל מטופל בכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר.
חשוב לציין שטיפולי שיניים אורתודנטיים נועדו למקם את השיניים על פני הלסת, אך אין ביכולתם לשנות את הצורה והצבע של השיניים.
ציפויי חרסינה יעילים במיוחד במקרים בהם נדרש מענה הכולל גם שיפור הצבע והצורה.
ברפואת השיניים אין תוכנית טיפול אחת שיכולה להתאים לכל סוגי המקרים, ולכן חשוב להתייעץ אצל רופא אורתודנט – מומחה ליישור שיניים וגם אצל רופא העוסק בתחום רפואת שיניים אסתטית, וזאת על בסיס תיאום הציפיות עם המטופל לגבי אופי הטיפול.

תהליך הטיפול ביישור שיניים עקומות בציפויי חרסינה

והיה והמטופל נמצא מתאים ליישור שיניים בעזרת ציפויי חרסינה, מתקיימת פגישת ייעוץ ראשוני, תיאום ציפיות, בדיקה קלינית ורנטגנית, ולאחר מכן הסבר מקיף במהלכו המטופלים עוברים גם שלב של הדמיה. יש למטופלים אפשרות לצפות ולהתרשם מהתוצאה הסופית לפני תחילת התהליך הרפואי.
לאחר התרשמות מההדמיה והסכמה לתוכנית הטיפול, מתחיל תהליך הכנת השיניים לצורך ביצוע ציפויי חרסינה.
יש מקרים שבהם ניתן לבצע טיפול בלי השחזת שיניים, אך ברוב המקרים של עקמומיות בקשת השיניים תידרש השחזה בכדי לפנות מקום לציפוי, וזאת עקב הנתון האנטומי והמורפולוגי הקיים של השיניים הטבעיות.
לאחר הכנת השיניים נלקחים מטבעים ונשלחים למעבדת שיניים ליצור ציפוי חרסינה ולמטופלים נמסרים ציפוי מעבר, שהוא ציפוי זמני המועתק ממודל ההדמיה ותואם את רצונו של המטופל מבחינת צורה ומיקום השיניים.
שלב זה מאוד חשוב – כי למטופל יש אפשרות להרגיש ולתפקד עם השיניים בצורתן החדשה.
לא פעם נדרשים מספר ימים להתרגל למצב החדש, הן מבחינה אסתטית, פונטית, ופונקציונלית.
תיתכן תחושה של משהו חדש (גוף זר), אך זו חולפת לאחר מספר ימים והמטופלים ממשיכים לתפקד בצורה טובה וטבעית עם המיקום והצורה החדשה של השיניים.

יתרונות של ציפוי חרסינה לצורך יישור העקמומיות בשיניים

  • ציפוי החרסינה עמידים לאורך זמן רב
  • בנוסף לשינוי הגודל וזווית השן ניתן לשפר את הצבע של השיניים
  • ניתן לבחור את מספר השיניים שהמטופל מעוניין לשפר
  • זמן הטיפול הוא מהיר ומצריך 2-3 פגישות

חסרונות של ציפוי חרסינה לצורך יישור העקמומיות בשיניים

  • השיטה לא מתאימה לכל סוגי העקמומיות בקשת השיניים
  • התהליך לא הפיך
  • הציפויים יכולים להישבר כתוצאת ממכה

רפואת השיניים בישראל נמצאת בקו אחד עם הרמה העולמית ומאפשרת מגוון רחב של פתרונות ביישור שיניים. עם זאת חשוב לזכור שמומלץ להתייעץ עם מספר רופאים לפני תחילת הטיפול, ורק על בסיס האבחון והדינאמיקה שיש בין המטופל לרופא והצוות המטפל, יבחר המטופל את הליך הטיפול וזאת בכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר.