סגירת מרווחים בשיניים בשיטת ציפויי חרסינה

אידיאל היופי בשנים האחרונות משתנה, וכולנו רוצים להיראות במיטבנו. בתקופה שבה חלק מהתקשרות האישית והחברתית עוברת בהבזקי צילום ברשתות החברתיות, החיוך תופס מקום חשוב בפן האסתטי.
יופי זהו נושא סובייקטיבי ומשתנה מאדם לאדם על פי תפיסתו והחברה שבה הוא נמצא. יש לא מעט מפורסמים שזכו לתהילה בזכות המרווח בין השיניים שלהם, אך לחלק גדול מאוכלוסייה מרווח בין השיניים מהווה בעיה אסתטית.
חלקם מנסה שלא לחשוף את מרווח השיניים שלהם בכדי לא ליצור חיוך אסימטרי ומראה של חוסר של שיניים בקו החיוך, ובכך נמנעים מלחייך בצורה הטבעית שלהם.

דרכי הטיפול למטופלים בעלי מרווח בין השיניים

מרווח בין השיניים בשמו המקצועי נקרא דיאסטמה. אופן הטיפול משתנה בין מטופל למטופל, כאשר הפרמטרים שנבדקים לפני תחילת הטיפול הם גודל מרווח בין השיניים, צורה מורפולוגית, סגר לסתי וכן זוויות ופרופורציה של השיניים.
לאחר הסתכלות מקצועית ורפואית יהיה ניתן להמליץ על אופי הטיפול המומלץ בכדי לסגור או לצמצם את המרווחים. בחלק מהמקרים הטיפול המומלץ יהיה טיפול אורתודנטי על ידי סמכים ובחלק אחר יומלץ על סגירת המרווחים בעזרת ציפוי שיניים.
חשוב להדגיש כי לצורך סגירת מרווחים נדרשת הסתכלות רפואית, כך שלכל מטופל יותאם טיפול שונה. לכל אחת מדרכי הטיפול יש יתרונות חסרונות ולכן מומלץ להיבדק גם אצל רופא אורתודונט וגם אצל רופא העוסק בתחום האסתטיקה הדנטלית.
שכן רק לאחר בדיקה מקיפה ותיאום ציפיות עם המטופל נכון יהיה להחליט על אופי הטיפול לסגירת המרווחים בין השיניים.
בעשורים האחרונים נחשבת שיטת ציפויי החרסינה לשיניים כדרך טיפול שמרנית, מהירה ויעילה גם לצורך סגירת מרווחים.
חשוב לדעת כי ציפויי החרסינה ניתנים לעיצוב בהתאמה אישית, שכן תכונה זו מעניקה אפשרות ליצור מראה טבעי של החיוך.
עובי ציפויי החרסינה מתחיל מ- 0.2 מ"מ אך ניתן להרחיב את הצורה גם לצדדים ובכך לעצב את הצורה החדשה של השיניים ולסגור את המרווחים .

האם השיניים לא יראו רחבות מדי?

אחת הנקודות שיש לבדוק לפני תחילת הטיפול זהו גודל המרווחים והפרופורציה בין השיניים. למשל, יש מקרים שבהם ניתן לסגור מרווחים בין השיניים בעזרת 2 ציפויים בלבד אך במקרים בהם הרווח גדול מדי, ואנו מזהים שהשיניים עלולות להיראות רחבות מדי, נעצב אותן לכיוון המרכז ונשלב גם את השיניים הצדדיות בכדי להצר את השיניים המרכזיות, ובכך אנו בעצם מחלקים את סגירת הרווח בין השיניים למספר רחב יותר ונמנעים ממראה שיניים רחבות .

תהליך הטיפול בציפוי חרסינה לשיניים לצורך סגירת מרווחים

בפגישה הראשונה, הכוללת בדיקה וייעוץ, המטופל מציג לרופא את הנקודות שהוא רוצה לשפר ומהי התוצאה האידיאלית מבחינתו.
במידה ויימצא מתאים לטיפול לאחר מענה על כל השאלות והבדיקות, הרופא ייקח מידות בכדי ליצור הדמיה של מראה התוצאה הסופית. מודל ההדמיה וצורת השיניים נעשים על בסיס תיאום הציפיות עם המטופל, כך שהרופא לוקח בחשבון את הפן האסתטי והפן הפונקציונלי.
בפגישה השנייה, לאחר שהמודל הגיע מהמעבדה, ורק אם ההדמיה מוצאת חן בעיני המטופל, מתחילים את הטיפול הכרוך בהכנת השיניים, לקיחת מידות והכנת ציפוי מעבר המשמש לציפוי זמני.
חשוב לדעת כי למטופלים בעלי רווח בין השיניים יידרש תהליך של הסתגלות, מכיוון שלאחר שנים שהיו עם רווח בין השיניים, עלולה להיווצר תחושה חדשה בפה, מה שנמשך בדרך כלל מספר ימים.
ציפויי המעבר משמשים ציון דרך בשינוי האסתטי והפונקציונלי, והמטופל צריך לשתף את הצוות המטפל בהרגשתו למצב החדש.
לפגישה השלישית שבדרך כלל נעשית לאחר כשבוע, המטופל חוזר להדבקת הציפויים הקבועים. הרופא מסיר את ציפוי המעבר ומדביק את הציפויים הקבועים.

בסיום התהליך, יש להגיע לביקורת כשבועיים לאחר הדבקת הציפויים ולבצע איזון במידת הצורך.

יתרונות ציפוי חרסינה לסגירת מרווחים בשיניים

  • סגירת המרווח יעשה בתוקפה קצרה ומהירה, בערך כשבועיים מתחילת התהליך.
  • ניתן בנוסף לשפר את צבען וצורתן של השיניים
  • למטופל יש אפשרות להתרשם מהדמיה של מראה השיניים כפי שייראו, עוד בטרם התחלת הטיפול.
  • ציפוי חרסינה נחשבים כטיפול שמרני ויעיל לאורך שנים

חסרונות שיטת ציפוי חרסינה בסגירת מרווחים לשיניים

  • לא ניתן לשנות את הסגר והיחס הבין לסתי
  • כתוצאת ממכה חזקה ציפויי חרסינה עלולים להישבר
  • להבדיל מטיפול אורתודנטי שבו מזיזים את השיניים על פני קשת השיניים, במקרים מסוימים יהיה צורך בהשחזה של השיניים בכדי לפנות מקום לציפוי
  • ציפוי חרסינה נחשבים לציפוי יקר יחסי

לסיכום

מרווחים בין השיניים מופעים בצורה שונה בין מטופל למטופל כאשר כל אחד מגיע עם נקודת התחלה שונה ורמת ציפיות שונה. בכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר מומלץ להתייעץ עם אורתודנט וגם עם רופא העוסק בתחום רפואת השיניים האסתטית, וזאת כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבור המטופל.