ציפויי חרסינה לשיניים בשילוב עם יישור שיניים שקוף

בשנים האחרונות נראית עלייה משמעותית במודעות למראה השיניים, בדגש על חיוך אסתטי. שיניים לבנות, ישרות וללא מרווחים מהוות כיום את אידיאל היופי בו חפצים כל כך. רפואת השיניים המודרנית מאופיינת בפיתוחים וחידושים טכנולוגיים שונים, המאפשרים ביצוע טיפולי שיניים משולבים במקרים של ליקויים דנטליים מורכבים. מה שלא התאפשר בעבר

בסרטון מסבירה על כך ד"ר מירי פיצ'ר בראיון לתכנית בקו הבריאות בהנחיית פרופ' קרסו ופרידמן

מה הן אפשרויות הטיפול המומלצות ליישור שיניים וסגירת מרווחים?

כיום ישנן מספר שיטות חדשניות שבעזרתן ניתן ליישר שיניים ולעצב את קו החיוך.

אחת השיטות המוכרות הינה יישור שיניים אורתודנטי.

שיטה זו מתבצעת בעזרת מכשירים קבועים שונים כגון: גשר אורתודנטי או מכשירים פנימיים המבוססים על התקנת קוביות וסמיכים על פני שטח השן.

שיטת טיפול זו הייתה גורמת לאי נוחות אצל מטופלים רבים מבחינה ויזואלית, הפחד להופיע מול אנשים ולחייך עם הקוביות והסמיכים גרם למטופלים להימנע מטיפול זה.

בזכות ההתפתחות הטכנולוגית של הלייזר התלת מימד חלו שינוים בתחום רפואת השיניים האורתודנטית, ובעזרת יישור שיניים שקוף עם קשתיות שקופות המטופל יכול לעבור את תהליך הטיפול ללא הפרעה אסתטית.

מה הן הקשתיות השקופות וכיצד מתבצע תהליך?

התהליך מתחיל בפגישת ייעוץ , בדיקה קלינית ורנטגנית וכך קובעים את מטרות הטיפול על בסיס תיאום ציפיות עם מטופל והאבחון של הרופא.

בשלב ראשון יש לבצע סט צילומי רנטגן כולל צילומי סטילס וצילום צפאלומטרי, סריקות אינטראורליות וזאת בכדי לבצע הדמיה תלת ממדית המאפשרת בניית תכנית טיפול מלאה, המציגה את אופן הטיפול והתקדמותו שלב אחר שלב.

בשיטה זו יש למטופל את האפשרות לצפות כיצד ייראו את השיניים בסיום הטיפול. כמו כן, לפי ההדמיה ניתן גם להעריך את זמן הטיפול הנדרש ולקבוע את כמות הקשתיות הנדרשות להשגת התוצאה.

קשתיות שקופות מיוצרות בהתאמה אישית למטופל ומבוססות על הפעלת לחץ רצוי ומאוזן על השיניים, וזאת בכדי לגרום לתזוזתן בהדרגה על בסיס קשת השיניים.

את הקשתיות יש להרכיב במשך מרבית שעות היום על פי הנחיותיו של הרופא, בכדי להגיע לתוצאה הרצויה.

המטופל חוזר למרפאה כל כמה שבועות לביקורת, כך שרופא יכול לעקוב על התהליך ולמסור למתרפא את הקשתיות הנוספות.

נהוג למסור 2 קשתיות בכל ביקור לשימוש המתרפא לתקופה המוגדרת על ידי הרופא.

יישור שיניים שקוף הוא טיפול המועדף אצל מבוגרים וצעירים, מכיוון מכשירים אלו שקופים ונשלפים. ישנם מצבים קליניים שבהם שיטה זו אינה מספיקה בכדי להשיג את מטרות הטיפול.  במקרים אלו יש לשלב שיטות נוספות כמו מכשירים מודבקים או נשלפים אורתודנטים שונים יחד עם שיקום אסתטי כגון ציפויי שיניים.

באלו מקרים ניתן לשלב בין יישור שיניים שקוף ושיקום אסתטי כגון ציפויי חרסינה לשיניים?

במקרים שבהם יישור שיניים בלבד אינו יכול להביא לתוצאה אסתטית מושלמת עקב: שיניים מוכתמות, גודל השיניים לא אחיד, שיניים שחוקות, חוסר סימטריה וצבע לא אסתטיים.

במקרים הנ"ל ניתן לשלב ציפויי חרסינה כטיפול משלים.

כמו כן, יש מקרים רבים שבהם הטיפול העיקרי הוא ציפויי חרסינה לשיניים והטיפול המשלים הוא הטיפול האורתודנטי,  לדוגמה: כאשר השיניים לא עומדות בצורה נכונה בקשת השיניים, שיניים מסובבות, בולטות או צפופות מדי, מקרים בהם כותרת השן הרוסה או שיניים לא זהות בגודל וצריך שינוי במבנה או/ו צבע השיניים במקרים אלו אין מנוס מלשלב בין הטיפולים של ציפויי חרסינה ויישור שיניים שקוף.

טיפולי שיניים אסתטיים בעזרת ציפויי חרסינה בלבד

במקרים של עקמומיות שיניים קלה, או ישנם מרווחים בין השיניים ויש רצון לשפר את מראה השיניים אז כמובן יבוצע רק טיפול אסתטי בעזרת ציפויי חרסינה לשיניים.

במקרים אלו ניתן להעריך את משך הטיפול על פי הסתכלות על מבנה וצבע השן ומיקומן על בסיס הקשת.

יישור שיניים בעזרת ציפויי חרסינה הינו תהליך קצר משמעותית לאומת יישור שיניים אורתודנטי.

מדובר על מספר מפגשים בודדים בערך כשבועיים , לעומת יישור שיניים שאורך הטיפול תלוי במקרה קליני ולרוב מדובר על מספר חודשים עד שנה ואף יותר.

בתהליך טיפול שבו משלבים בין יישור שיניים לציפויי חרסינה לרוב הטיפול מתחיל מיישור שיניים אורתודנטי עד שמביאים את השיניים למקום ולזווית המתאימה בקשת השיניים על מנת לבצע את הטיפול האסתטי הסופי באמצעות ציפויי חרסינה לשיניים.

מה הם ציפויי חרסינה לשיניים?

ציפויי חרסינה הם חזיתות מחרסינה המכסות את השיניים מהצד החיצוני ובכך מאפשרות לשפר את המראה של השיניים. בדרך כלל מצפים את השיניים החשופות בזמן החיוך.

טיפול באמצעות ציפויי חרסינה נחשב כטיפול שמרני אשר בחלק מהמקרים אינו מצריך השחזה ובחלק מהמקרים ההשחזה היא מינימאלית וזאת בזכות היכולת לייצר ציפויי חרסינה בעובי דק של 0.2-0.5 מ"מ.

תהליך הטיפול הינו מהיר ומצריך מספר מפגשים בודדים, מדובר על שיקום אסתטי שלא מצריך מכשירים דנטליים אשר מפעילים כוח פיזי על השיניים על מנת לגרום לתזוזתן בקשת השיניים.

במסגרת הפרוצדורה, הרופא המטפל מצפה את השיניים בציפויי חרסינה דקיק בהתאם להשגת מטרות שנקבעו טרום הטיפול.

השלב הראשון הוא פגישת ייעוץ אצל רופא מנוסה בתחום רפואת השיניים האסתטית רופא אשר יכול לאבחן את המקרה הקליני ולאחר כל הבדיקות הנדרשות לעשות תיאום ציפיות ולהתאים את הטיפול לכל מטופל באופן אישי (הרי כל מטופל מגיע למרפאה במצב התחלה שונה הן מבחינת הצבע והן מבחינת הצורה של השיניים).

על בסיס תיאום הציפיות שנעשה עם המטופל ובהתייחס לתוצאות הבדיקות הרנטגניות והקליניות ניתן לקבוע את מספר השיניים שמטופל חפץ לשפר.

יש לציין שיופי זהו נושא סובייקטיבי ולכן שיתוף פעולה מצד המטופל וניסיון של רופא המטפל הוא הבסיס להצלחה.

במקרים אסתטיים מורכבים, כאשר רוצים תוצאה של חיוך מושלם, השילוב של ציפויי חרסינה עם  היישור שיניים השקוף, הוא שילוב מנצח המאפשר את שמירת חומר השן הטבעי ואת שרידותן לאורך זמן יחד עם השגת חיוך בריא ומושלם.